onsdag 2 maj 2012

Fashion á la Austen

Vid vår första bokklubbsträff kom Christina med ett förslag om att vi alla skulle skaffa oss klänningar i empirestil. En jättebra idé tycker jag! Tänk er att pryda bloggen med ett foto av oss klubbmedlemmar i tidsenliga kläder - det tror jag skulle bli succé. Eller som Austen själv skulle ha uttryckt det ; " Synnerligen intagande och vackert." Vill man läsa om modet i början av 1800-talet, hur klänningarna tillverkades, vilka tyger man använde osv så är http://www.fashion-era.com/regency_fashion.htm#The Empire Style 1800 en bra länk att klicka på.

Hälsningar Anna



6 kommentarer:

  1. Jag. Kan. Inte. Sy. :((((( Men vilket härligt mode, som att gå omkring i nattlinne;)

    Bra idé, om "någon" syr min klänning!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte heller sy, åtminstone inte rakt. Vi kanske kan fuska till det genom att fiffa ett nattlinne?

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha, jaaaa, bra idé! Pax för rosa (eller lila). En shysst hatt går väl lätt att fixa, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Överkurs för min del!!!:-o jag fållar inte ens gardinerna hemma det gör min man!!

    SvaraRadera
  5. Ewa! Det finns klisterband som stryks på gardinen vid fållning! Funkar bra! Annars ber jag min fingerfärdiga mor om hjälp. Men att sy en empireklänning gör hon troligen inte! Jag funderar just på boken! Och slås av kvinnosynen i Austens värld. Alla kvinnor utom mamman och systrarna benämns i negativa ordalag - som dumma, ytliga, kyliga, intriganta. Det finns ingen kvinna hittills som tillskrivs några positiva egenskaper. Jag undrar hur Austen såg på sig själv? Kunde hon se sig själv som ett objekt utifrån? Är denna kvinnosyn egentligen en kritik mot hierarkin och klassamhället?

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset om klisterband!!:-):-) tror ni att någon speciell person i förnuft o känsla personifierar Jane själv? Jag skulle gissa att hon var Elinor utåt men Marianne kanske representerar den hon ville vara? Spännande tanke om Jane var samhällskritisk Helena! Eller berättar hon bara en romantisk historia från den värld hon kände till?

    SvaraRadera